Banii n-au miros, nici gust și nici culoare politică, dar vorbesc.
În cazul pe care vi-l propun spre studiu, spun totul despre cum să deschizi fereastra și să arunci 20.000.000 euro. Nu, nu din buzunarul vreunui milionar, ci din bugetul municipiului Constanța, adică din buzunarele noastre. Și nu, nu pentru dezvoltarea orașului, ci pentru „dezvoltarea” unor băieți, mai deștepți decât restul. Deci, nu sunt aruncați oricum, ci cu direcție.
Să vă explic.
În urmă cu o săptămână, am fost invitat de Cristian Hagi la „Dobrogea” TV pentru a vorbi despre analiza bugetului municipal, publicată de subsemnatul în „Gazeta de Constanța”.
Știam că nu disecasem tot bugetul, știam că pe lângă repartizarea defectuoasă a excedentului bugetar există cel puțin încă două puncte nevralgice așa că, înainte de emisiune, m-am apucat să-l buchisesc din nou.
Și…am mai găsit câteva sume, etalon de risipire a banului public.
Prima cifră se referă la banii alocați de municipalitate pentru plata chiriilor diverselor spații unde aceasta își desfășoară activitatea (de pildă „City Park Mall”) – 5.464.000 lei, adică 1.241.818 euro, pentru anul 2016.
Să mai întreb dacă de această sumă se putea construi o clădire nouă, modernă, care să găzduiască, pe lângă aparatul propriu, și toate structurile subordonate Primăriei? Sau un Ghișeu Unic de soluționare a tuturor petițiilor, reclamațiilor și cererilor, astfel încât constănțenii să nu mai fie plimbați între birouri sau instituții, ci să vină într-un singur loc pentru rezolvarea oricărei probleme ce ține de administrația locală?
Nu, nu mai întreb, pentru că răspunsul este evident.
La fel de evidentă este și risipa din banii noștri, dar și umplerea anuală a unor buzunare private.
Mai departe.
Există o secțiune în buget intitulată „Alte bunuri și servicii pentru întreținere și funcționare”, nedetaliată, al cărei cuantum este de 5.479.000 lei, echivalentul a 1.245.227 euro.
Acest subcapitol este evidențiat separat de cheltuielile firești cu bunurile și serviciile pentru întreținere și funcționare, acestea fiind defalcate cu tot cu sume (furnituri de birou, materiale pentru curățenie, încălzit, iluminat și forță motrică, apă, canal și salubritate, carburanți și lubrifianți, piese de schimb, transport, poștă, telecomunicații, radio, tv și internet).
Deci, ceață. Nu știm nici ce înseamnă aceste „alte” și nici unde se duc banii.
Dacă vi se pare că este mult, stați să vedeți piesa de rezistență – secțiunea „Alte cheltuieli cu bunuri și servicii”, pentru care este prevăzută suma de 78.640.000 lei, adică 17.872.727 euro. La fel, fără niciun detaliu.
Dacă adunăm „Alte cheltuieli cu bunuri și servicii” cu „Alte bunuri și servicii pentru întreținere și funcționare”, ajungem în jurul sumei de 19.000.000 euro pentru „Alte… ” nu știm ce.
Ce s-ar fi putut face de acești bani, concret și nu „alte” invizibile?
Trei mari obiective:
- Cazinoul al cărui cost de reconsolidare și modernizare este 7.100.000 euro;
- Edificiul Roman cu Mozaic care ar costa undeva între 4,5 – 6,5 milioane euro;
- Cavoul Hypogeu ale cărui costuri ar ajunge la 3,5 milioane euro.
- Ne-ar fi rămas și un rest de vreo 2.000.000 de euro.
Dacă la toate aceste sume adăugăm și alocația bugetară anuală pentru căpușele „Polaris” și „Pomacost”, 17.000.000 euro, respectiv 6.000.000 euro, sume aproximative, ajungem la peste 40.000.000 de euro, bani de care nici curățenie n-avem, nici spații verzi pe care să le întreținem și nici obiective istorice majore reconsolidate, sau obiective investiționale de anvergură.
Pentru cheltuirea acestor sume, în direcțiile mai sus menționate, noi plătim aparatul Primăriei și pe cel al instituțiilor subordonate cu 40.000.000 euro/an, sumă alocată cheltuielilor salariale.
Trist și revoltător.
Sau invers.