Constanţa Noastră

Calea ferată Constanța – Mamaia

„Amplasarea plajei stațiunii balneare de la Mamaia a fost stabilită în anul 1905 dintr-o inițativă personală a primarului Ion Bănescu ( 1852 – 1909). În acel an, turismul estival al orașului Constanța fusese compromis prin degradarea Plajei de la Vii ca urmare a mirosurilor grele degajate după aerisirea rezervoarelor pentru țiței ale Stației de petrol din Port. Aspirația lui Ion Bănescu, aspru criticată de adversarii politici, s-a dovedit peste ani cea mai benefică investiție a Primăriei.

Legătura stațiunii Mamaia cu Gara Veche a orașului s-a realizat printr-o linie ferată cu un singur fir de circulație lungă de 7.5 km. Stația CFR Mamaia aflată la distanță de 9 km de orașul Constanța a fost construită prin cooperarea căilor ferate cu un hotel-restaurant particular, într-o zonă pustie și fără vegetație înconjurată de dune de nisip. Locul destinat plajei, bogat în nisip fin, avea apele mai adânci pentru îmbăiere la o depărtare mare față de linia uscatului. Plaja stațiunii a fost mobilată foarte repede, cu promenade sub peroane de lemn specifice sezonului estival – construite după model fracez.

Proiectul și construcția liniei au fost realizate de către Divizia CFR Constanța în înțelegere cu Primăria Constanța ca beneficiar, având coordonarea lui Anghel Saligny, la vremea aceea Director în Ministerul Lucrărilor Publice. Traseul liniei ferate s-a aflat la limita intravilanului orașului, motiv pentru care a favorizat dezvoltarea supralărgită a actualului bulevard Mamaia ( fost Regina Maria) prevăzut cu un scuar central. Prin orașul Constanța trenul a avut opriri în haltele Callatis, Aegyssus și Tataia. Traficul pentru turiști s-a derulat cu 2 – 12 perechi de trenuri pe zi cu câte 4 – 6 vagoane în clasele II – III, prevăzute în mersul de tren între 1906 – 1914. Durata unei curse de tren era de 22 – 24 minute.

Începând cu anul 1938 linia ferată spre Mamaia a fost mutată pe un alt traseu, mai lung cu 3 km, aflat tot prin intravilanul orașului. Începând cu acel an traficul CFR a devenit permanent cu minim 4 trenuri pe zi, care a deservit și flotila de Hidroavioane a României de pe lacul Siutghiol. Prin stațiunea Mamaia linia a fost prelungită spre hotelul Rex și mai departe dincolo de Sat Mamaia, de unde s-a făcut legătura în teritoriu cu Stația CFR Palas.

Pe aceste trasee linia a funcționat până în anul 1960.”

din volumul „Onomastica străzilor din Constanța” , autor Petre Covacef, Ed. ExPonto, Constanța, 2010

Despre Autor:

Bogdan Papacostea

Lasă un comentariu