Cronice

Refuzurile noastre toate

Se ştie: Mircea Cărtărescu a câştigat premiul „Mihai Eminescu”, de anul acesta, la Botoşani. Cel mai important premiu literar din România, mânjit, în ultimii ani, de scandaluri dubioase. Şi l-a acceptat. Deşi a ţinut să precizeze, ulterior, că le mulţumeşte „celor ce-au înțeles că acceptarea de mine a acestui premiu n-are nicio legătură cu scandalul din jurul Uniunii Scriitorilor, că ea nu legitimează pe nimeni și nu spală imaginea nimănui”. Să fie aşa? Nu-i întâmplător, poate, că foloseşte verbul „a legitima”. Un prieten (Silviu Dancu), parcă având în gând aceeaşi dilemă, vorbea astăzi pe Facebook despre diferenţa dintre legitimitatea aşa-zis tehnică şi cea morală. Adică, te sui în tramvai, sau în autobuz, metrou, ce-o fi el – ai bilet, te aşezi pe-un scaun liber şi eşti împăcat: eşti legitim tehnic, din toate punctele de vedere. Se apropie o femeie însărcinată, abia ţinându-se pe picioare – tu eşti în continuare legitim tehnic, dar mai eşti oare şi moral? Ai dreptul la un loc, este clar, dar faptul că ignori aspectul moral poate să-ţi scadă din legitimitatea tehnică. Soţul femeii însărcinate, un zdrahon cu tatuaje pe braţe, să zicem, poate să te dea în şuturi afară din autobuz. N-ar fi mai simplu să te ridici, să refuzi complezenţa? În definitiv, o femeie însărcinată te-a purtat şi pe tine.

Din refuzuri, nu din acceptări şi compromisuri, se naşte măreţia. Ce simplu ar fi fost dacă Mircea Cărtărescu ar fi spus doar atât, la Botoşani: „Refuz!” Cam pe tonalitatea lui Émile Zola din J’accuse! În condiţiile în care ştia că mai bine de 300 de scriitori – din cei aproape 2500-3000 pe care-i numără Uniunea Scriitorilor din România (nimeni nu cunoaşte numărul exact), semnaseră un protest public împotriva excluderilor arbitrare – vreo 20 în ultimele luni. Masa critică a trecut, astfel, de 10 la sută. Se spunea că-s vreo 15 terchea-berchea, care n-au scris nimic în viaţa lor – printre care şi Florin Iaru (singurul supravieţuitor, alături de Mircea Cărtărescu însuşi, al celebrei antologii Aer cu diamante din anii ’80 – care-a marcat apariţia optzecismului). Mă gândesc c-atâţia alţi scriitori sau artişti au refuzat premiile: Vintilă Horia, Goncourt-ul din 1960, Sartre Nobel-ul în 1964. Până şi Bob Dylan, abia dacă s-a deranjat. Cei care sunt cu adevărat mari poartă premiile în ei, indiferent dacă le sunt sau nu acordate. Ca o femeie însărcinată. Şi, asemenea femeii care aşteaptă un loc, într-un autobuz aglomerat, scriitorii ştiu că, mai devreme sau mai târziu, ceilalţi vor coborî. Însă şi că, atunci, va fi prea târziu să mai înainteze prin aerul încrustat cu diamante.

Despre Autor:

Lasă un comentariu